To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
APRILIA ETV 1000 CAPONORD

Modyfikacje - Przekaźnik czasowy świateł głównych

Wojtaq - 2015-03-02, 23:44
Temat postu: Przekaźnik czasowy świateł głównych
W niniejszym linku podpiąłem informację o firmie, która produkuje przekaźniki czasowe m.in. do instalacji 12V. Jedna z serii produktów pozwala na zwłokę w podłączaniu napięcia do wybranych obwodów elektrycznych. Maksymalny prąd obciążenia wynosi do 15A w zależności od wykonania, a więc z powodzeniem można użyć tego podzespołu do opóźniania włączania świateł motocyklowych, a czas zwłoki można regulować w szerokim zakresie np. dla modelu 1TP30 od 1 do 30 sec.
Czarny84 - 2015-03-03, 12:22

Dzięki wielkie za zainteresowanie się tematem.
tosiek - 2015-03-04, 08:54

Fajna rzecz, dzięki za linka!
Czarny84 - 2015-03-04, 13:56

Próbuje zagłębić się w schemat z tym przekaźnikiem w sobote prawdopodobnie będe robił tuning tylko że nie bardzo wiem gdzie go mam podłączyć.
Czy ktoś z forum ma coś takiego zainstalowanego u siebie?
Motocykla nie znam od strony technicznej "jeszcze" a nie bardzo mam ochotę go rozbierać na części pierwsze tym bardziej przed sezonem ;)
Gdyby ktoś się pofatygował krótkim opisem gdzie co z czym będe wdzięczny za pomoc.

robert1973 - 2015-03-04, 16:29

Tak się właśnie zastanawiam i dumam i ... jaki ja jestem nieqmaty Panowie można całkiem prosto bez super opóźniaczy...jednym przekaźnikiem załatwić sprawę świateł przy kręceniu rozrusznikiem... podpinając dodatkowy przekaźnik (styki) w obwód zasilania lamp i zasilić go z przekaźnika rozrusznika, w momencie "kręcenia" podaje napięcie na cewkę przekaźnika dźwiga zworę i w tym czasie przerywa się obwód zasilania świateł i Voilà. Całkiem zapomniałem o tym bo robię ten myk w każdym moim samochodzie a ostatnio jakoś nie zmieniam ich często...chyba się starzeję
Czarny84 - 2015-03-04, 19:00

Dzięki robert1973 tylko że nadal nie bardzo kumam gdzie mam się z tym podpiąć.
przy bezpiecznikach od akumulatora?co z czym gdzie?
pewnie się skończy na tym że będe musiał do elektryka podjechać.

Wojtaq - 2015-03-04, 22:36

robert1973 napisał/a:
(...) Panowie można (...) jednym przekaźnikiem załatwić sprawę świateł przy kręceniu rozrusznikiem... podpinając dodatkowy przekaźnik (styki) w obwód zasilania lamp i zasilić go z przekaźnika rozrusznika, w momencie "kręcenia" podaje napięcie na cewkę przekaźnika dźwiga zworę i w tym czasie przerywa się obwód zasilania świateł i Voilà. (...)


No cóż, jest to jedno z możliwych rozwiązań, ale chyba Czarnemu chodziło o coś innego. Idea pomysłu opóźnionego włączania świateł sprowadza się do ograniczenia odbiorników podczas rozruchu, kiedy nie pracuje jeszcze prądnica. Kręcony rozrusznik pobiera znaczny prąd, który nie jest bez znaczenia dla wszystkich akumulatorów, a szczególnie motocyklowych o zdecydowanie niższych parametrach (mniejsza pojemność, niższy prąd rozruchu). Dla sprawnego urządzenia - obojętnie w motorze czy aucie, włączone światła nie są problemem i nie trzeba żadnych dodatkowych zabezpieczeń podczas rozruchu silnika. Taki problem występuje, kiedy ważny jest każdy miliamper w przypadku słabego akumulatora lub będącego na granicy życia i wówczas można zastosować jakiś wynalazek np. układ umożliwiający dołączanie innych odbiorników kiedy prądnica pracuje. W większości aut (rzadko motocykli) możemy światła główne włączyć ręcznie, skorzystać z automatu działającego razem z przekręceniem kluczyka lub... z fabrycznym opóźniaczem.

Według Roberta po włączeniu zapłonu napięcie jest podawane zarówno na oświetlenie, jak na rozrusznik i tylko w momencie kręcenia mamy odłączony obwód zasilający żarówki. Tymczasem łącznik czasowy wymusza programowaną zwłokę w dołączaniu świateł po odpaleniu motocykla, eliminując wcześniejszy pobór prądu przez oświetlenie. Można go podłączyć do tego samego przewodu, jaki zasila główne światła łącząc styki tak, by prąd nie płynął do żarówek, zanim nie minie czas zwłoki. Podpięcie obwodów postoju i tablicy rejestracyjnej można sobie darować.

Praktycznie, to spójrz Czarny na schemat elektryczny i odszukaj przewód zasilający żarówki głównej lampy. Należy przerwać jego obwód i tam zamontować przekaźnik czasowy wykorzystując również (-) czyli masę. Przekaźnik dobrze ukryć pod plastikami owiewki, ale z łatwym dostępem, żeby było jak zmostkować przerwę po jego awarii.

robert1973 - 2015-03-05, 03:44

Wojtaq to co mówisz ma oczywiście sens i nie próbuje nawet podważać zastosowania przekaźnika czasowego, różnica między Twoim rozwiązaniem a moim jest ok 7 A przez czas od przekręcenia kluczyka do naciśnięcia rozrusznika. Czasówka faktycznie jest pomocna przy stanie agonalnym akku
Czarny84 bezpiecznik A czyli pierwszy od lewej odpowiada za światła+zegar możesz pod to podpiąć z tym że kabelek od zegara podepnij pod bezpiecznik B bo co rozruch to ustawianie zegara :) to suche dane ze schematu ..niestety moto mam w garażu 20 km od domu więc bardziej Ci nie pomogę
ps plus "mojego" rozwiązania jest taki że nawet jakby źle podłączyć zasilanie cewki przekaźnika lub nawet awaria samego przekaźnika ( co prawda jeszcze ni się to nie zdarzyło) to i tak będą świecić światła :).... podłączamy styki "normalnie zwarte" w stanie beznapięciowym...... ale to takie elektryczne gadanie :D

Czarny84 - 2015-03-05, 11:30

Panowie ... dziękuje za poświęcony czas w wyjaśnieniu zagadnienia, specem nie jestem ale temat do ogarnięcia jak na mój rozum ;)
Jeszcze raz wielkie dzięki.

P.s Jest jeszcze pare tematów do zrobienia ale wszystko po kolei

janciovodnik - 2015-03-05, 11:48

Czarny84 napisał/a:
Jest jeszcze pare tematów do zrobienia ale wszystko po kolei


A potem będzie wszystko cacy i będziesz miał najlepsze moto na świecie :P

Czarny84 - 2015-03-05, 14:37

Taaa... i najszybsze :) bo czerwone są najszybsze ... hehe
gdyby nie praca człowiek by przy moto siedział i majstrował najlepiej.
Ale wszystkiego nie można mieć.
Widze że słoneczko się u nas przebija (pewnie czas Capo odpalać)
ogarnąć robote i jazda.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group