To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
APRILIA ETV 1000 CAPONORD

Modyfikacje - Podstawka boczna - modernizacja

Wojtaq - 2017-09-06, 11:52
Temat postu: Podstawka boczna - modernizacja
Mam do przedyskutowania temat bocznej stopki, lecz zweksluję na nowy wątek, choć podobny rozwinął się przy dyskusji o szybie :mrgreen:

Wiemy, że na aukcjach online rozkwitł handel nakładkami, które poszerzają dość skromne, fabryczne wyposażenie Caponorda, co wydaje się na pierwszy rzut okiem słuszną racjonalizacją. Każdy z nas klął w żywy kamień, kiedy trzeba było postawić motocykl na podłożu rzadkim niczym kupa. Ale...

Ale opluwany przez jednych, a przez innych - w tym moją osobę, chwalony GS dysponuje powierzchnią styku podstawko wcale nie większą i doskonale sobie radzi w różnym terenie. Sprawdziłem to na pustyni w Emiratach, gdzie mój przewodnik na pytanie o dodatkowe poszerzenie niezbędne IMHO w piachy, zapytał zdumiony 'po co?' Podczas pierwszego postoju chciałem zademonstrować potrzebę wbijając boczną podstawkę w sypki piasek i... nic się nie działo! Motocykl stał pewnie, a podstawka nie miała nawet ochoty zagłębić się w miałkie podłoże!

Problem z naszymi kłopotami tkwi, a przynajmniej tak mi się zdaje, w kącie pod jakim podstawka wbija się w podłoże. W Caponordach jest to dość duży kąt zbliżony do prostego i nie dziwi, że wbijamy się w grunt, jak szpilką i zamiast opierać to zagłębiamy tracąc stabilność. W BMW kąt podparcia jest o wiele mniejszy, bo inaczej jest wyprofilowana podpórka. To właśnie decyduje, że dla tej maszyny nie jest straszny piasek czy podobne podłoże i Niemcy nie muszą niczego sobie nakładać.

Może jest jakiś sposób, żeby wyprofilować podstawkę w taki sam sposób lub zbliżony, co dałoby bliźniaczy efekt. Dla mnie dodatkowy papeć z Allegro za 85 PLN jest o tyle samo za drogi, nie gwarantuje stabilności i wygląda obciachowo. Oczekuję pomysłów od niemałej rzeszy obecnych tutaj 'pomysłowych Dobromirów' :mrgreen:

Anonymous - 2017-09-06, 12:32

Jeśłi sam spawasz albo masz kogoś, kto zrobi to estetycznie, to nie ma tu żadnego problemu.
http://www.apriliaonthero...hp?f=26&t=32417

Widziałem przeróbkę w Capo z ruchomą podstawką na drążku kierowniczym, ale nie mogę tego znaleźć.

janciovodnik - 2017-09-06, 12:47

Wojtek polecam patent który mam w Kapciu. Prosty, walony jak młotem w kowadło ale zawsze pewny :)
GrzeTom - 2017-09-06, 15:01

skvrnsk napisał/a:
Jeśłi sam spawasz albo masz kogoś, kto zrobi to estetycznie, to nie ma tu żadnego problemu.
http://www.apriliaonthero...hp?f=26&t=32417

Widziałem przeróbkę w Capo z ruchomą podstawką na drążku kierowniczym, ale nie mogę tego znaleźć.

IMO przedłużanie bocznej podstawki, a co za tym idzie zmiana kąta pochylenia motocykla na postoju , może być trudne, gdyż o ile mnie pamięć nie myli boczna stopka zaczyna wtedy "kolidować z centralną"... ( co widać nawet na zdjęciach z forum włoskiego ) .
Poza tym przedłużanie stopki IMO jest trudniejsze technicznie niż poszerzenie samej końcóweczki przy użyciu gotowych akcesoryjnych poszerzeń , lub /i wszelkiej maści "samojebek" ;-) .

Postaram się dziś zmierzyć wymiary owalu mojego blaszkowatego poszerzenia, byś mógł Wojtaq se takie "blaszkę" dorobić :)

janciovodnik - 2017-09-06, 15:15

GrzeTom napisał/a:
byś mógł Wojtaq se takie "blaszkę" dorobić :)

Wojtek podjedź do mnie to se nawet foty z rysunkiem technicznym zrobisz :P

Anonymous - 2017-09-06, 15:37

To ja wiem, że będzie kolidować z centralką jeśli będzie za długa.
W sumie to nie wiem, jak to wygląda fabrycznie, bo mam już przerobioną, tylko tak bezmyślnie, że po złożeniu mam jeszcze 3cm wolnego miejsca na przedłużenie, a sama blacha jest dospawana pod takim kątem, że zamiast opierać się całą powierzchnią to wbija się w ziemię samą krawędzią. Chyba ktoś to po flaszce robił.
Też patrzyłem na te sklepowe poszerzenia, ale trochę szkoda kasy na tak prostą przeróbkę którą można wyskrobać własnoręcznie.

elefant - 2017-09-06, 19:27

Ja tam za długo takich tematów nie rozkminiam. Wydalem na początku sezonu te WIELKIE pieniądze w kwocie 80pln i kupiłem poszeżenie od MARCELUSA. Moto stoi nic nie obciera nie przewraca się :)
janciovodnik - 2017-09-06, 19:34

I jest Pan zadowolony. I bardzo dobrze :)
Mondi - 2017-09-06, 21:18

janciovodnik, może sam zapodał byś jakieś fotki swojego poszeżenia celem haniebnego skopiowania 😉... Już znudziło mi się jeżdżenie z kawałkiem deski w kufrze 😜
Stiopa - 2017-09-06, 21:40

Przedłużanie bocznej stopki to żadne wyjście bo jeżeli zaparkujemy na nawet małej pochyłości albo trafimy akurat tak że stopka będzie musiała się opierać o jakiś "garb" to moto stoi prawie w pionie i nawet minimalne popchnięcie spowoduje , że się wypi... znaczy wywróci na stronę prawą . Wojtkowi chodziło chyba o to , że cała "nóżka" jest odpowiednio wyprofilowana czyli wygięta tak , że nacisk na podłoże się inaczej rozkłada . Problem tylko taki , że gdyby tak jak sobie wyobrażam odgiąć naszą stopkę to po złożeniu będzie wystawać na sąsiedni pas . :mrgreen:
Chyba , że się Wojtku mylę , że to miałeś na myśli .

sosnos - 2017-09-06, 22:08

Chyba chodzi o taka stopke jak montuje sie w cruiserach.
jagiel - 2017-09-06, 22:23

Stiopa napisał/a:
będzie musiała się opierać o jakiś "garb" to moto stoi prawie w pionie i nawet minimalne popchnięcie spowoduje , że się wypi... znaczy wywróci na stronę prawą


To może po prostu zaparkuj w takim miejscu aby sie nie wyglebiło :D Ja używam od dwóch lat nakładki Marselusa i moto mogę postawić wszędzie.

janciovodnik - 2017-09-06, 22:46

Mondi napisał/a:
janciovodnik, może sam zapodał byś jakieś fotki swojego poszeżenia celem haniebnego skopiowania 😉

A proszę bardzo... specjalnie ruszyłem dupsko :P




Wojtaq - 2017-09-06, 22:55

Stiopa napisał/a:
(...) Wojtkowi chodziło chyba o to , że cała "nóżka" jest odpowiednio wyprofilowana czyli wygięta tak , że nacisk na podłoże się inaczej rozkłada . Problem tylko taki , że gdyby tak jak sobie wyobrażam odgiąć naszą stopkę to po złożeniu będzie wystawać na sąsiedni pas . (...)

Łototo! Jak można zauważyć, stopka od GS jest charakterystycznie wyprofilowana tzn. wygięta w odległości ok. 1/2 długości od osi obrotu. Być może to jest powodem, że tak oparty motocykl ma mniejszą tendencję do zagłębiania się w podłoże? Powtórzę, że byłem zaskoczony zachowaniem podpórki (bez kapcia) w pustynnym piachu i żadna inna przyczyna nie przychodzi mi do głowy. Chyba, że piasek w Emiratach jest bardziej ściśliwy :mrgreen:

W cruiserach i chopperach boczne podpórki mają profil wymuszony brakiem centralki. Żeby pewnie zaparkować na każdym podłożu są tak wygięte, by kontakt odbywał się jak największą długością i to wystarczy. W Caponordzie, jak sami wiecie, boczna podpórka wchodzi w lekki grunt, jak w masło. Wiem, że na serwisach aukcyjnych sprzedaje się nakładki, także dla BMW i innych, niekoniecznie enduro. Niemniej sam widziałem, co opisałem i stąd moje rozterki, jak to usprawnić w naszych maszynach bez papci i spawania.

Stiopa - 2017-09-07, 11:02

jagiel napisał/a:


To może po prostu zaparkuj w takim miejscu aby sie nie wyglebiło :D Ja używam od dwóch lat nakładki Marselusa i moto mogę postawić wszędzie.


Pisałem o sytuacji kiedy przedłużymy nóżkę . Zresztą nie zawsze jest w czym wybierać co do miejsca parkowania .
A co do stopki to mam dospawany kawałek blachy #3 mm mniej więcej 5x8 cm i też robi doskonale .



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group