To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
APRILIA ETV 1000 CAPONORD

Mechanika - Zużycie paliwa

Maciek - 2011-07-20, 22:33

Uwaga - po wgraniu map przez KoDyego średnie spalanie przyy prędkości ok. 70 km/h to 4,9 l a przy 140km/h na autostradzie 5,9l:-))
Wilk stepowy - 2011-08-06, 22:31

To i ja się pochwalę. W końcu :mrgreen:

Wczoraj na trasie przy prędkościach 70-120, 3 kufry, 2 osoby....... Spalanie ok 5,1 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Efekt osiągnięty po zmianie mapy na Catfisha. Pierwsza kreska znikła po 165km!!!

Dziubek - 2011-08-14, 18:44

KoDy napisał/a:
Heh to juz 5 kapec zawirusowany



6-ty przez telefon :mrgreen:

eterum - 2011-08-15, 18:31

A wgrywacie może nową mapę Catfisha? Tą 2011?

Ja dziś pobawiłem się ustawieniami Idle Fuel Trim (IFT) i Long Time Fuel Trim (LTFT).

IFT ustawiłem na 0
LTFT ustawiłem na 4.5

Ciekawe bo Catfish uważa że LTFT nie powinno się regulować bo nic nie zmienia. U mnie jednak wyrównała się praca silnika na wolnych obrotach. Ze względu jednak na usterkę amortyzatora musiałem testować na sucho bez przejażdżki.

Czy ktoś jeszcze regulował LTFT?

B3stia - 2011-08-24, 14:55

IFT mało co mi zmienia a za to LTFT zmienia stanowczo spalanie. Sensor O2 on board.
eterum - 2011-08-24, 16:36

B3stia napisał/a:
za to LTFT zmienia stanowczo spalanie. Sensor O2 on board.
Cytat:


A pamiętasz jakie masz ustawienia? Masz filtr K&N lub wydech Leo?

Wilk stepowy - 2011-08-24, 20:22

A mnie cały czas zastanawia co to są te dwa parametry tak dokładnie.. Co one robią? Myślałem że to są czasy otwarcia wtrysków... Nie do końca..

Znalazłem taki jakiś artykuł : czarna magia... lato z radiem.. ale jak się człowiek wczyta to trochę rozjaśnia temat

http://wiki.ross-tech.com.../Fuel_Trim_Info

Proszę o poprawę, mojego toku myślenia i tłumaczenia:

Ale o ile dobrze go zrozumiałem to cała zabawa idzie o to żeby otrzymać odczyt z lambdy 1.0 czyli perfekcyjny stosunek tlenu, wodoru i węgla w spalinach. Ten stosunek odpowiada dostarczanej do komory spalania mieszance paliwowo-powietrznej w proporcji ok 15:1.
Jeżeli odczyt z lambdy jest większy niż 1.0 oznacza to, że paliwa jest za mało w stosunku do powietrza, silnik pracuje na ubogiej mieszance. W drugą stronę jest analogicznie, bogata mieszanka to lambda poniżej 1.0 .
Manual V990 podaje prawidłową tą wartość w przedziale 0,5 do 2.0 na wolnych obrotach.

I w zasadzie mapa zapłonowa, to zestaw gotowych czasów otwarcia wtrysków, aby otrzymać tą wartość lambdy 1.0 .

Niestety odczyty z lambdy nie zawsze są 1.0 i właśnie w tym momencie pojawiają się współczynniki korygujące, które skracają lub wydłużają czas otwarcia wtrysków i nazywają się TRIM.

Idle Fuel Trim - współczynnik korygujący czasy otwarcia wtrysków do wolnych obrotów
I co ważne - IFT nie jest zależne od podstawowych wartości ustawionych odgórnie(mapa)


i najprawdopodobniej
Long Term Fuel Trim - współczynnik korygujący czasy otwarcia wtrysków dla wszystkich obrotów silnika
Wartość jest wyrażana w procentach. Jest to procentowa zmiana podstawowej wartości czasu (wartości zapisanej w mapie)

Wartości dodatnie dla IFT i LTFT to wydłużanie czasu w stosunku do wartości zapisanych w mapie i analogicznie odwrotnie: wartości ujemne to skracanie czasu otwarcia wtrysków.


Jak się człowiek nad tym zastanowi to przypomina to trochę śrubki w gaźnikach:
IFT - dysza wolnych obrotów
LTFT - dysza główna


Siufff, ale poemat wyszedł :mrgreen: :mrgreen:

To pozostaje jeszcze pytanie co dokładnie oznacza Adjust Speed Control i jak on działa? Jakiś kolejny współczynnik korygujący wychylenia przepustnic???


I na poważnie: jakby ktoś miał jakiś ciekawy zgłębiający temat artykuł to proszę o linka. :idea:


PS u mnie IFT = 33,5 a LTFT 4,3% i silnik mi zaczął ostatnio szarpać na każdym biegu poniżej 2 tys obrotów? Chyba muszę podnieść IFT???

eterum - 2011-08-24, 21:10

Wilk stepowy napisał/a:
mnie IFT = 33,5 a LTFT 4,3% i silnik mi zaczął ostatnio szarpać na każdym biegu poniżej 2 tys obrotów? Chyba muszę podnieść IFT??


U mnie IFT 29 a LTFT trochę ponad 5. Czy masz filtr k&n lub leo?
Szarpanie załatwiło u mnie porządne zresetowanie TPS. Udało się za którymś razem. Od tego czasu silnik reaguje bardzo czule na ruchy manetką.

Wilk stepowy - 2011-08-24, 21:15

Cytat:
Czy masz filtr k&n lub leo?

Nie, standard i edhaust.

Cytat:
Szarpanie załatwiło u mnie porządne zresetowanie TPS.

Dobrze zrobiłem TPS:
1. Klikam w ikonkę w Tune ecu
2. Wyłączam zapłon (odłącz się tune ecu)
3. Włączam zapłon (łączy się tune ecu)
4. Uruchamiam silnik i nic nie robię...czekam te 30sek?

????

Czy może robisz bez wyłączania zapłonu?

eterum - 2011-08-24, 21:21

Nie wyłączam zapłonu. Od razu po Reset TPS odpalam motocykl i czekam aż TuneEcu samo się odłączy (tak mam po paru sekundach).

Ale jest faktem dla mnie niezrozumiałym że robiłem reset TPS wielokrotnie a dopiero ostatnio złapał.

Prostym objawem problemu było to że w momencie dodania minimalnie gazu wskazówka obrotomierza strzela mocno do góry. Powoli otwierana przepustnica od razu wbija wysokie obroty (pow. 2000 ).

Teraz po lekkim dodaniu gazu obroty rosną równo i miarowo do 2K obr/min.

Jeśli u Ciebie jest podobnie resetuj TPS do skutku ;)

Wilk stepowy - 2011-08-24, 21:25

Muszę spróbować, bo nie kojarzę czy tam mam. Chyba bym zauważył jakby tak było.

Ale na razie nie odpala :cry: :cry: :cry: , może jutro będę miał przekaźnik...

eterum - 2011-08-24, 21:28

Jeśli to nic nie da spróbuj podnieść LTFT ponad 5.

Teraz sobie przypomniałem że ja pisze cały czas o nowych mapach Catfisha_2011. Ty też?

Wilk stepowy - 2011-08-24, 21:38

Nie, ja mam tą wcześniejszą kompilację :mrgreen: . Jest jakaś odczuwalna różnica?
major - 2011-08-24, 21:39

Wilk stepowy napisał/a:
A mnie cały czas zastanawia co to są te dwa parametry tak dokładnie.. Co one robią? Myślałem że to są czasy otwarcia wtrysków... Nie do końca..

Znalazłem taki jakiś artykuł : czarna magia... lato z radiem.. ale jak się człowiek wczyta to trochę rozjaśnia temat

http://wiki.ross-tech.com.../Fuel_Trim_Info

Proszę o poprawę, mojego toku myślenia i tłumaczenia:

Ale o ile dobrze go zrozumiałem to cała zabawa idzie o to żeby otrzymać odczyt z lambdy 1.0 czyli perfekcyjny stosunek tlenu, wodoru i węgla w spalinach. Ten stosunek odpowiada dostarczanej do komory spalania mieszance paliwowo-powietrznej w proporcji ok 15:1.
dokładnie ma być 14,7 kg powietrza na 1 kg paliwa.
Podczas przyspieszania (dużego obciążenia silnika) mieszanka powinna być bogata (chociaż spotkałem się też z teorią że uboga) dlatego lmabda ~1 jest utrzymywana przy jałowych i niskich obrotach (dlatego w mapach Aprilii sonda lambda jest używana do 3500 rpm)
Wilk stepowy napisał/a:

Jeżeli odczyt z lambdy jest większy niż 1.0 oznacza to, że paliwa jest za mało w stosunku do powietrza, silnik pracuje na ubogiej mieszance. W drugą stronę jest analogicznie, bogata mieszanka to lambda poniżej 1.0 .
Manual V990 podaje prawidłową tą wartość w przedziale 0,5 do 2.0 na wolnych obrotach.

Nie lamba a 0,5-2.0% CO2 w spalinach. Przy lambda 0,5 lub 2,0 silnik w ogóle nie dałby się uruchomić.
Na razie nawet Catfish nie zna szczegółów, do niedawna nie zwracał uwagi na LTFT :)

Wilk stepowy - 2011-08-24, 21:47

Dzięki za uwagi. Teoria i teoria. Wypadałoby na diagnostykę pojechać i ustawić te tlenki. Choć musieli by kabelki zabrać. Nie było kabelków to był spokój :mrgreen:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group