To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
APRILIA ETV 1000 CAPONORD

Mechanika - Przednie zawieszenie

Lewan69 - 2017-08-09, 23:50

Dobrze że temat stuków w przednim zawieszeniu powrócił. Podzielę się swoimi obserwacjami: u mnie a właściwie w mojej włoszce stuki występują przy maksymalnym wychyleniu przednich amortyzatorów. Główkę ramy wykluczyłem, tarcze sztywne, zaciski nie tłuczą. Zregenerowałem lagi tzn. wymieniłem dolne panewki, górne zostawiłem bo były dobre. A stuki pozostały. Po dokładnym zlokalizowaniu ustaliłem że stuk wydobywa się z górnej części amortyzatora. Spod tej nakrętki. U mnie na górze pod nakrętką jest taka duża płaska podkładka i gumowy oring przed tuleją dystansową. Podejrzewam że ktoś przede mną coś tam nakombinował. Jeszcze chcę spróbować wywalić te wynalazki i wydłużyć właśnie tę tuleję dystansową o jakieś 2cm, chociaż po sprawdzeniu nominalnych długości sprężyny(progres) i tulei dystansowej okazało się że jest ok. To jest chyba ostatnia koncepcja wyeliminowania tych dziwnych stuków, więcej pomysłów już nie mam.

Do : skvrnsk - miałeś dać znać jak u ciebie z likwidacją stuków?

[ Dodano: 2017-08-10, 00:03 ]
PS Jeszcze zrobię to co Jagiel zasugerował - skompresuję lagi bo zauważyłem jeszcze że jak jadę po równej drodze to przy niewielkich nierównościach przód zamiast poddawać się to lekko podskakuje.

Anonymous - 2017-08-10, 00:20

U mnie po staremu, tłucze. Tłucze przy hamowaniu i pokonywaniu niewielkich nawet nierówności. Ale teraz to jestem prawie pewien, że to łożysko główki. Skasowałem wcześniej luz i tłukło nadal, teraz znowu się poluzowało i niebawem je wymienię. W lagach nie ma już nic, co mogłoby fizycznie stukać. Zdjąłem też zaciski i pojeździłem bez nich, żeby wyeliminować wszystkie możliwości. Sprawdzałem też długość sprężyn, tulejek, wszystko gra. Gra w tym znaczeniu, że tuleje pod korkami mają fabryczną długość.
Jedyna zagadka dla mnie, to jak łożysko mogło stukać nie mając wyczuwalnych luzów.

A skąd Ty masz jakieś podkładki pod korkami? U mnie nie ma, na żadnych schemacie też nie.

robert1973 - 2017-08-10, 08:43

Panowie z tłuczącymi się problemami a może tak prościej żeby nie szukać za wiele posprawdzajcie sobie mocowanie wszelakich plastików,linek, czachy itp, znam jeden przypadek gdzie gość jeździł do serwisów szukał dziury w całym a okazało się że plastik pod dolną półką był lekko poluzowany i w połączeniu z ruchem linki "cośtam"się telepało
elefant - 2017-08-10, 12:40

Robert, zgadzam się z Tobą wiele razy już przyczyną dziwnych odgłosów stuków, były "motoryzacyjne dzięcioły" strasznie upierdliwe i niejednokrotnie ciężkie do namierzenia.
Lewan69 - 2017-08-20, 23:01

Korzystając z chwili wolnego czasu wróciłem do tematu stukania i sam nie wiem jak to się stało ale znalazłem tego cholernego chochlika w przednim zawieszeniu. To stukanie to nie lagi ani nie łożysko główki ramy. Stuki wydobywają się z górnej półki (!?) a konkretnie wygląda to tak: górna półka opiera się na tych dwóch dużych nakrętkach kontrujących i właśnie w tym miejscu przy mocnych uderzeniach zawieszenia dochodzi do takiego głuchego metalicznego stuku. A ten stuk przenosi się na wszystkie elementy z przodu i ciężko go zlokalizować. Zaraz powiecie że miałem nie dokręconą nakrętkę (na ten wielki imbus), nic podobnego. Jak wymieniałem łożyska główki ramy (teraz wiem że niepotrzebnie), to ją oczywiście mocno dokręciłem. Nie mam pojęcia jak to jest możliwe, działają tam widocznie bardzo duże siły i ta górna półka w pewnym momencie uderza o te nakrętki. Chyba że problem leży w błędzie składania tej górnej półki, może najpierw dokręciłem mocowanie lag a później tę dużą nakrętkę na końcu, już teraz nie pamiętam. Ale to chyba nie ma znaczenia. Co zrobiłem że chochlik zniknął? Przed położeniem górnej półki posmarowałem cieniutko tę dużą nakrętkę kontrującą mocnym czarnym silikonem odczekałem dobę i dopiero dokręciłem górną półkę a na końcu górne mocowanie amortyzatorów. Nastała cisza ... :-D . Sprawdzałem kilka razy, nic nie stuka. Nie wiem na jak długo to podziała ale póki co cieszę się z efektu. Ciekawy jestem co o tym myślicie, no i może komuś się przyda.

Do skvrnsk: jeżeli masz faktycznie wywalone łożysko główki ramy to mam jedną sztukę na zbyciu z tym uszczelniaczem (przeważnie wysiada tylko to górne więc wystarczy wymienić tylko jedno).

jagiel - 2017-08-20, 23:58

Masz podkładkę pod tą nakrętką górnej półki ?
Lewan69 - 2017-08-21, 07:12

Tak, jest ta podkladka. O tyle to bylo dziwne ze wlasnie jak sie szarpalo za lagi to nie wykazywalo zadnych luzow a w czasie jazdy objaw byl taki jakby siedzialo lozysko glowki ramy
Anonymous - 2017-10-15, 22:25

Nowe łożyska główki nie rozwiązały kwestii stuków. Jeszcze na dniach spróbuję zaadoptować sobie Twój pomysł, ale nijak nie potrafię sobie wyobrazić, jak nakrętka łożyska mogłaby się zetknąć z półką bez wyczuwalnych luzów w układzie.
elefant - 2017-10-16, 07:31

tak sobie myślę - jeśli dobrze pamiętam to ori łożyska maja wysokość 14,5 mm, łożyska które oferuje internet i ALLBALS maja wysokość 14mm. Tak więc brakuje ok 1mm na wysokości całej sztycy. Może tu tkwi problem. Znalazłem kiedyś odpowiedniki ori łożysk z wymiarem 14,5 ale chyba były bardzo drogie i nie brałem ich na zapas.
Anonymous - 2017-10-16, 19:55

Milimetr czy kilka wte czy wte nie robi różnicy, bo półka i tak siądzie na nakrętce kontrującej, a po skręceniu główną śrubą tam nie ma prawa być żadnego luzu w żadnej osi. Musiałoby to być w piz... rozwalone. Ale żeby wykluczyć wszystkie możliwości dałem taką gumową podkładkę. Jak będzie czas, jutro potestuję.
elefant - 2017-10-16, 21:02

Bez obrazy, ale uszczelka rodem z płuczki od kibla chyba tam nie była przewidziana przez konstruktora. Tam nie ma prawa nic pukać......ale co ja się mogę znać.
Anonymous - 2017-10-16, 21:08

Powiedz mi coś czego nie wiem... ale jak się kończą racjonalne pomysły, to trzeba wyeliminować nawet takie (nie)możliwości. Sam już nic więcej nie wymyślę. Zbadałem całe przednie zawieszenie i okolice centymetr po centymetrze.
janciovodnik - 2017-10-16, 21:44

Stukanie przy gwoździach w silniku ?? Kto to słyszy ;)
GrzeTom - 2017-10-17, 17:19

janciovodnik napisał/a:
Stukanie przy gwoździach w silniku ?? Kto to słyszy ;)

Zmień wydechy na oryginalniejsze , to zobaczysz/usłyszysz że sporo innych gwoździ siedzi w Capo :)
Mnie np strasznie wkurzają oryginalne pływające tarcze :)

Lewan69 - 2017-10-17, 21:50

Wysokosc lozysk nie ma tu zadnego znaczenia, tym bardziej 1mm. Gorna polka i tak opiera sie na tej gornej nakretce kontrujacej. Jeszcze raz podkreslam ze nie mam pojecia jakim cudem w tym miejscu nastepuje ten stuk. Jedno jest pewne, u mnie do tej pory nie stuka ale mam swiadomosc ze wczesniej czy pozniej ten silikon sie wytlucze. Mysle ze tam w tym miejscu zdala by egzamin taka cieniutka stalowa podkladka jaka jest pod nakretka na ten duzy imbus. Niestety drugiej takowej nie posiadam...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group