To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
APRILIA ETV 1000 CAPONORD

Mechanika - Sprzęgło

Basin raider - 2014-10-30, 21:29

Wymiana płynu hydraulicznego sprzęgła to banalna sprawa i zalewamy zwykły płyn hamulcowy dot4 albo 5.1. Jedyny przypadek w którym zalewamy inny płyn to wysprzęgliki Magura(zazwyczaj KTM) i tam lejemy "Magura blood". 5.1 ma wyższy stopień wrzenia niż dot.4 i jest mniej żrący względem pow. lakierowanych.

Wymiana: Odkręcasz dekielek na pompie sprzęgła(lewa klamka) Sciągasz dekielek metalowy, pod spodem powinien być jeszcze plastykowy z gumową uszczelką. Strzykawką opróżniasz komorę pompy sprzęgła ze starego płynu, nalewasz nowego i przystępujesz do wymiany.
Najprostszy sposób to przepompowanie starego płynu, dolewając nowego. Żeby to zrobic musisz zlokalizować wysprzęglik sprzęgła, na którym będzie odpowietrznik zakończony gumowym kapturkiem. Jak już go znajdziesz musisz dopasować klucz oczkowy do odpowietrznika, przygotować przewód gumowy fi6mm(najlepiej przezroczysty żeby widzieć czy nie ma powietrza itp) i zbiornik na stary płyn. Zakładasz klucz na odpowietrznik, następnie nasuwasz na niego przewód i zaczynasz wymianę. Po nalaniu nowego płynu do zbiorniczka musisz kilka razy nacisnąć klamkę sprzęgła np. 3 razy. Następnie trzymając klamkę wciśniętą(nie możesz jej puścić!) odkręcasz odpowietrznik na tyle aby w przewodzie pokazał się płyn, następnie zakręcasz. Dopiero po zakręceniu odpowietrznika możesz puścić klamkę! W innym wypadku możesz zapowietrzyć układ. Całą procedurę powtarzasz aż w przewodzie gumowym nie pojawi się nowy płyn. Pamiętaj aby na bieżąco dolewać płynu do zbiorniczka. Uwaga z mojej strony, średnio pojemność układu hydraulicznego sprzęgła to ok. 100-200ml dla pewności przepompuj 300ml i będziesz mieć sprzęgło jak nowe :)

Freevolna - 2014-10-31, 08:49

dzieki wielkie za tak szykie instrukcje:) bede sie uczy! zeby tylko o klamce nie zapomniec :) :)
sosnos - 2014-10-31, 12:02

Hejka,

dla bezpieczeństwa połóż jakiś ręcznik na bak, płyn hamulcowy jest żrący - jeśli oblejesz natychmiast zetrzyj. zmyć go można też wodą . Najlepiej robi się to w dwie osoby.

powodzenia.

Freevolna - 2014-10-31, 23:58

wszystko złapałam tylko to jedno mnie niepokoi : cyt. "Całą procedurę powtarzasz aż w przewodzie gumowym nie pojawi się nowy płyn." Chyba powinno być - aż w przewodzie gumowym pojawi się nowy płyn, lub nie pojawi się stary płyn. Jak się mylę to mnie poprawcie, ale to tak na zdrowy babski rozum.;-) Dzięki wielkie raz jeszcze.
sosnos - 2014-11-01, 09:13

Hejka, tak aż w przewodzie pojawi się nowy płyn. Nowy ma zająć miejsce starego, wypchnąć go bo jest fe.
Freevolna - 2014-11-03, 13:41

teraz zajarzylam :) thx
Martinezz - 2016-07-22, 16:04

Mam pytanie:
Basin raider napisał/a:
Odkręcasz dekielek na pompie sprzęgła(lewa klamka) Sciągasz dekielek metalowy, pod spodem powinien być jeszcze plastykowy z gumową uszczelką.


Mam metalowy dekiel, potem już jest gumowa wkładka - nie mam plastikowego dekielka - a ostatnio w hydraulice sprzęgła było prawie pusto. Gdzie mogę dostać taki plastikowy dekielek, a może ma ktoś na zbyciu?

RoBi - 2016-07-25, 20:39

Martinezz napisał/a:
Mam pytanie:
Basin raider napisał/a:
Odkręcasz dekielek na pompie sprzęgła(lewa klamka) Sciągasz dekielek metalowy, pod spodem powinien być jeszcze plastykowy z gumową uszczelką.


Mam metalowy dekiel, potem już jest gumowa wkładka - nie mam plastikowego dekielka - a ostatnio w hydraulice sprzęgła było prawie pusto. Gdzie mogę dostać taki plastikowy dekielek, a może ma ktoś na zbyciu?


Mam tak samo... Chyba ktoś tam jednak grzebał.. a z wysprzeglika po wymianie oringu dalej mi cieknie :/ chyba czas na nowy wysprzeglik.

Martinezz - 2016-07-25, 22:21

już mam odpowiedź - nie ma być dekielka z plastiku (dzięki Jagiel - za oświecenie mnie :) ) - wysprzęglik obserwuję - na razie chyba jednak suchy.
https://www.google.pl/sea...czb46jI5_cJM%3A

RoBi - 2016-07-26, 11:04

Ja w swoim wysprzegliku zmieniłem oring, 2000km było ok, teraz znowu podcieka.
Macie namiar na wysprzeglik? Widziałem duzo wysprzeglikow w RSV firmy CNC , F Racing ...
Link do cześci w UK. http://www.motorcycle.loc...e-Cylinders.php

Jak nie znajdę w PL , to zamówię w UK.

jagiel - 2016-07-26, 12:16

Zamów w UK, szkoda czasu na szukanie w Polsce bo nic nie znajdziesz. Kup sobie Oberona.
Martinezz - 2016-07-26, 16:24

jagiel, ja to od razu też bym zmianiał ;) dla spokoju - ale zrobię parę kilosów po czechach i zobaczymy czy się rozcieknine... jak uzupełniałem płym było sporo syfu w zbiorniczku - czy może być coś z przewodem?
Jak wymmiana przewodów to na jakie najlepiej?
Może i do hamulca bym wymienił od razu?

RoBi - 2016-07-26, 17:06

Poszukam jeszcze u makaronów, bo tam powinno być taniej. Mam tam znajomych, więc jest szansa że mi to ogarną po kosztach.
Martinezz ja raczej będę zamawiał, tylko jeszcze nie wiem gdzie. Jak będziesz potrzebował , to daj znać. Pójdzie jedną wysyłką, zawsze to taniej.

Czytałem na różnych forach że po zmianie wysprzęglika na te powiedzmy "zamienniki tuningowane" sprzegło działa dużo lepiej niż oryginalne.
Przewód do wysprzeglika ogarnie to? Bo dużo osób po zmianie wysprzęglika wymieniło przewód na zbrojony i wtedy był totalny zachwyt.

Martinezz - 2016-07-28, 00:04

Jak podolewałem płynu - chodzi mi miodzio...
Na razie nie cieknie - zobaczymy po weekendzie.
RoBi, Jak będziesz miał namiar na wysprzęgliki - daj znać jaka cena - a ja będę wiedział czy kupuję - w sensie "objawi się albo i nie" awaria.

Sądzę że przewody w oplotach mogą zmienić co nieco. Pamiętam w dragstarze - hamulcowe dałem w oplotach i było lepiej...
Ale to niech bardziej doświadczenie w materii koledzy się wypowiedzą :)

Anonymous - 2017-01-16, 22:33

Do wysprzęglika na tłoczek i uszczelniacz ładować jakikolwiek smar silikonowy?
Smar silikonowy CX-80 w tubce może być czy ma być specjalny do uszczelniaczy/oringów?
I ile go ładować? Na bogato cały cylinderek wewnątrz? Nie będzie się mieszał z płynem?

Na tłoczek do pompki tak samo?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group