Strona główna
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •   Statystyki  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

Poprzedni temat :: Następny temat
Zbiornik przy amortyzatorze?
Autor Wiadomość
TENrobak 
Caponord RR+Transalp

Dołączył: 02 Cze 2009
Posty: 56
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-05, 01:10   Zbiornik przy amortyzatorze?

Cze

Czy może mi ktoś wytłumaczyć do czego służy zbiornik podłączony do amortyzatora (umiejscowiony jest przy regulatorze napięcia) w mojej RR Capo?

Wyposażony jest w pokrętło i wentyl. Jak powinienem to ustawić?
_________________
Pozdrawiam
Piotr
 
 
   
Wicher
[Usunięty]

Wysłany: 2010-04-05, 14:15   

Jest to zbiornik wyrównawczy gazu.
Prawdopodobnie pokrętłem regulujesz tłumienie dobicia.

Czy na dole amortyzaotra masz śrubę regulacyjną, do ustawiania tłumienia odbicia?

Jeżeli tak to przy zbiorniku regulujesz tłumienie dobicia :mrgreen:
 
   
TENrobak 
Caponord RR+Transalp

Dołączył: 02 Cze 2009
Posty: 56
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-05, 23:10   

Właśnie, że mam śrubę na dole amortyzatora, mam pokrętło przy gniezdzie zapalniczki no i jeszcze ten zbiorniczek z pokrętłem i zaworkiem...
_________________
Pozdrawiam
Piotr
 
 
   
Wicher
[Usunięty]

Wysłany: 2010-04-05, 23:13   

Czyli to zbiornik wyrównawczy gazu. Pokrętłem przy nim regulujesz tłumienie dobicia.
 
   
Krzysiek 
Jazda,jazda,jazda...


Wiek: 51
Dołączył: 17 Sie 2009
Posty: 459
Skąd: Warszawa/Marki
Wysłany: 2010-04-06, 08:48   

zrób FOTO, nie trzeba będzie się domyślać :-)
_________________
Minio
 
   
B3stia 

Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 270
Skąd: Leszno
Wysłany: 2010-04-06, 09:26   

Tak jak mówi Wicher
 
 
   
TENrobak 
Caponord RR+Transalp

Dołączył: 02 Cze 2009
Posty: 56
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-08, 21:57   

Dzięki. Ma ktoś jakieś sugestie jak to powinno być ustawione (pokrętło + ciśnienie na wentylu)?
Póki co, wentyla nie ruszałem a pokrętło ustawiłem sobie na czuja.
_________________
Pozdrawiam
Piotr
 
 
   
Wicher
[Usunięty]

Wysłany: 2010-04-08, 23:31   

Hmmm sugestie......trudno coś doradzić, bo ustawienie zawieszenia, to bardzo indywidualna sprawa :mrgreen:

Najpierw ustaw sobie napięcie wstępne sprężyny(pokrętłem).
Możesz zrobić to na czuja, ale można też nieco przyłożyć się do całej tej operacji.
Przykładowo, jeżeli jesteś słabo odżywioną chudzinką, to zawieszenie pod twoim obciążeniem nie będzie uginało się wystarczająco i będzie w pobliżu maksymalnego wysunięcia, czyli nie będzie miało wystarczającego zapasu na „wybranie” nierówności czy dziur. Wtedy musisz zmniejszyć napięcie wstępne sprężyny zawieszenia, aby obniżyć motocykl pod obciążeniem i zapewnić odpowiedni zapas skoku zawieszenia.
Jak jesteś grubaskiem, to na odwrót :mrgreen:

Mądre glowy mówią, że ugięcie wstępne sprężyny w motocyklu obciążonym kierowcą, powinno wynosić około 25-30% całkowitego zakresu pracy zawieszenia.
Nie pamiętam jaki jest skok tylnego amora w Capo, ale zakładam, że około 120mm.
Ugięcie wstępne powinno zawierać się w zakresie 30-40mm pozostawiając 80-90mm dostępnego ugięcia.

Pomiaru możesz dokonac pomiędzy osią tylnego koła, a dowolnie wbranym punktem ramy czy owiewki znajdującym się pionowo nad nią.

To chyba tyle :mrgreen:

Później na dole amora ustawiasz tłumienie odbicia.
Tłumienie odbicia odpowiedzialne jest za prędkość wysuwania się zawieszenia(do góry).
Jak naciśniesz na tył motocykla, to zawieszenie powinno wracać nieco wolniej niż przednie i raczej bez efektu kołysania.
Tłumienie odbicia jest związane z napięciem wstępnym.
Zwiększanie napięcia wstępnego spręzyny, zmniejsza tłumienie odbicia i w związku z tym będziesz musiał udać się na testy drogowe, żeby wprowadzić korekty odpowiednie dla twoich upodobań :mrgreen:

No i na deser tłumienie dobicia :mrgreen:

To już jest ustawienie, które zmieniasz w zasadzie tylko w/g własnych upodobań.
Wykręć śrubę regulacyjną zbiorniczka do końca w stronę ujemną. Następnie wykonaj np 5 obrotów na + i sprawdź jak ci się jedzie. Zawieszenie nie może dobijać na nierownościach, ale nie może też być to tak ustawione, żeby amor nie wybierał w ogóle nierówności. Tracisz wtedy kontrolę nad motocyklem i śmiganie jest nieprzyjemne :mrgreen:

Dużo tekstu, ale ta zabawa z ustawieniem nie powinna ci zająć więcej jak 30 minut na sucho. Nie liczę jazd testowych i korekt w ustawieniach :mrgreen:

Powodzenia 8-)
 
   
Karaluch 
No to jazdaaaa...

Wiek: 47
Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 289
Skąd: Sompolno k/Konina
Wysłany: 2010-04-09, 07:05   

skok zawieszenia tylnego jak i przedniego 170 mm
_________________
Nie ten jest motocyklistą kto o motorach dużo mówi a ten, który wsiada na motocykl i jedzie przed siebie.
 
 
   
B3stia 

Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 270
Skąd: Leszno
Wysłany: 2010-04-09, 13:07   

e tam przy okazji powiem Ci jakie ustawienie jest w moim RR.
Ja za to potrzebuje fabryczne ustawienie przodu :-D
 
 
   
tosiek 
sympatyk

Wiek: 49
Dołączył: 06 Maj 2013
Posty: 510
Skąd: Sucha Beskidzka
Wysłany: 2014-07-12, 20:09   

Od jakiegoś czasu zauważyłem bujanie w czasie jazdy. Pytanie czy dopompować powietrza do tylnego amorka? Czy raczej amorek nadaje się do regeneracji?
_________________
jest: Yamaha XT 660 R '04, Yamaha XVS 1100 Dragstar Classic '01, była: Aprilia Caponord ETV 1000 '03
 
   
robert1973 
Zapierdalam:)powoli


Wiek: 50
Dołączył: 02 Lis 2013
Posty: 1834
Skąd: Czeladź
Wysłany: 2014-07-12, 20:56   

Wtka a próbowałeś "dociągnąć" amorek na śrubie przy dolnim mocowaniu (śrubokrętem)??? bo z tym powietrzem.....qle nie qmam :)... poczytaj na forum bo są 2-e regulacje, napięcie wstępne i "miękkość"( czy jak tam to zwał) i naprawdę powiadam Ci.... códa czynią te rególacyje
_________________
Chińskie przysłowie mówi:
"Jeśli chcesz być szczęśliwy jeden dzień - upij się. Jeśli chcesz przez całe życie być szczęśliwy - załóż sobie ogród." dodam... żeby mieć gdzie pić
 
 
   
jagiel 
Rally Raid 2003


Wiek: 39
Dołączył: 21 Sie 2011
Posty: 1155
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-12, 23:32   

tylny amorek w standardowym kapciu jest olejowy, więc nic nie dopompujesz ;-)

bujanie może być wynikiem np zbyt szybkiego odbicia amortyzatora, regulujesz to plaskim śrubokrętem na dole amortyzatora, wkręcając śrubę tył będzie się wolniej podnosił, wykręcając, tył podnosi się szybciej... druga regulacja jaką masz to pokrętka czyli napięcie wstępne, wkręcając wysuwa się tłoczysko na amorze i zmusza sprężynę do skompresowania = tyl motocykla lekko się uniesie, maszyna mniej siada przy większym obciążeniu, wykręcając, efekt jest odwrotny.

Jeśli po regulacji bujanie występuje nadal twoja sprężyna kwalifikuje się do wymiany na progresywną, przy okazji sprawdzisz amor ;-)
_________________
Indywidualny Serwis Motocykli, Roty 62, Warszawa, tel: 510-749-768, www.ismserwis.pl / www.czesciaprilia.pl / www.czescikymco.pl / www.czescipiaggio.pl
 
   
Wicher
[Usunięty]

Wysłany: 2014-07-12, 23:53   

Jagiel, chyba na odwrót o ile mnie pamięć nie myli ;-)
Jeżeli dolną śrubą odkręcasz(w lewo), to automatycznie zwiększasz ilość oleju przepływającego przez kanaliki, co powoduje zwiększenie siły odbicia,wzmacniasz tłumienie, czyli amortyzator będzie wolniej wracał do pozycji wyjściowej.
 
   
jagiel 
Rally Raid 2003


Wiek: 39
Dołączył: 21 Sie 2011
Posty: 1155
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-13, 00:22   

trzeba sprawdzić, może mi się już pochrzaniło :-)

w każdym razie trzeba pokręcić ;-)
_________________
Indywidualny Serwis Motocykli, Roty 62, Warszawa, tel: 510-749-768, www.ismserwis.pl / www.czesciaprilia.pl / www.czescikymco.pl / www.czescipiaggio.pl
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FiSubIce v 0.5 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 12