To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
APRILIA ETV 1000 CAPONORD

Mechanika - Tylny amortyzator

sosnos - 2016-03-01, 09:53

Etap uszczelniaczy i kiwaczki na szczęście mam już za sobą :-) teraz kwestia tego napięcia w stepnego, chociaż uważam że po 12 latach eksploatacji powinno się przeserwisować cały amor, włącznie z olejem w środku - tak jak na tym filmiku :-)
Ciekawe czy Nagengast te 400 zl to bierze za całość - olej, gaz w amorku czy tylko za przeserwisowanie tego napięcia wstępnego.

Basin raider - 2016-03-01, 16:57

Tak jak mówiłem ameryki nie odkryli :) Amor jest olejowo-gazowy i problematyczny w serwisie. Ale nie niemożliwy do zregenerowania. Na zdjęciach widać wszystkie elementy składowe. Czas zabrać sie za pracę :)

ps. na zdjęciach widać już że podstawa amorka jest po szczotkowaniu :)



[ Dodano: 2016-03-01, 21:01 ]
mała aktualizacja:

Zaworej już znalazłem kwestia zamówienie i poświęcenia 7zł:



[ Dodano: 2016-03-01, 23:23 ]
mały update:
śruba którą mam zamiar przerobić mocując zawór, w motocyklu w wersji Rally raid jest miejscem przyłącza zewnętrznego zbiornika z gazem. W czystej teorii zakuwamy wąż i podłączamy zewnętrzny zbiornik i mam fajne zawiecho ale na chwile obecną przeszukałem olx i alledrogo i nie ma nic takiego. Pozostaję przy wersji nabicia gazem amorka w wersji obecnej. Ot taka ciekawostka :)

tosiek - 2016-03-02, 08:37

sosnos, za całość, włącznie ze szlifowaniem powierzchni jak trzeba
sosnos - 2016-03-02, 20:47

dzieki tosiek.

może jak odkręcisz śrubę to zawór idealnie przyjdzie w to miejsce, tzn gwint będzie pasował. A czy ta aluminiowa kopuła która na to wszytsko nachodzi nie będzie przeszkadzać?

[ Dodano: 2016-03-02, 20:51 ]
Basin, samych zbiorniczków na gaz nie ma, ale amory ze zbiorniczkami są, wykorzystać jakiś taki uzywany, znalzałem na alledrogo za 60 - 80 zł?

Basin raider - 2016-03-02, 22:37

Ad.1
Aluminiowy cylinder schodzi w dół razem ze sprężyną. W górę nie pójdzie bo po drodze jest korek od gazu.
Ad.2
W teorii można taki wykorzystać. Postanowiłem jednak pozostać przy obecnej formie. Na allegro od dłuższego czasu wisi amor z rally raida ale za 250zł... może kupie go w przyszłym miesiącu jak będzie. Jutro bawię się w lakiernika i ślusarza a w pt będę montował całość. Mam nadzieje że będzie fajnie :)

Do amorka zalewam to:

[ Dodano: 2016-03-02, 23:52 ]
kolejny edit.

W teorii rozwiązałem największy problem w regeneracji tego amora czyli odpowietrzenie komory olejowej. Z racji że amortyzator w naszym kapciu ma regulowane tłumienie to z teoretycznego i technicznego punktu widzenia po odkręceniu podstawy amortyzatora i wyjęciu iglicy mam przepływ oleju przez który amor odpowietrzymy.

Praktycznie element ten powinien być rozbieralny bo ma śrubę ustalającą w korpusie.
Problem tylko że nie mogę fizycznie tego rozkręcić... coś muszę wymyśleć :)

Potwierdzenie mojej teorii:
.

[ Dodano: 2016-03-03, 14:26 ]
amor po zmianie koloru :) właśnie dostałem zaworki, więc czas na wiercenie i gwintowanie :)


KKK - 2016-03-03, 19:45

Sławek teoretycznie napinacz sprężyny można wy....ć w kosmos i zamontować sztywną tuleję .Jedno badziewie będzie mniej do serwisowania. Skoro cały czas mam na max.ustawione.:-)
Lub inny amor.

Basin raider - 2016-03-03, 21:21

czysto teoretycznie masz rację, ale po takim serwisie, czyli wymiany oringów, polerki powierzchni tłoka i napełnieniu i odpowietrzeniu nic nie powinno się dziać. A brak regulacji wstępnego napięcia sprężyny powoduje brakiem możliwości ustawienia SAG'u.
BTW. Z przodu tez pewnie będę kombinował przy zawieszeniu i zastanawiam się czy nie zrobić wstępnego napięcia sprężyny, za bardzo to skomplikowane nie jest.

ok. Wracając do mojego monotonnego tematu. Okazuje się że odpowietrzniki jakie dzisiaj dostałem są lepsze niz myslałem-tak to jest jak nie ma wymiarów podanych w sklepie...
Spodziewałem się gwintu m6 i generalnie zaworków małej wielkości. Okazuje się że są na gwincie m12. W obecnej sytuacji muszę powiększyc otwór w amortyzatorze i przegwintować go pod dany odpowietrznik. Oprócz tego skompletowałem oringi i podkładki miedziane więc śmiało jutro zabieram się do składania amorka :)



tomekz - 2016-03-03, 22:07

Czy jest gdzieś informacja jaki jest limit serwisowy długości tylnej i przedniej sprężyny zawieszenia? Szukałem i szukałem i tylko gdzieś wzmiankę dla przedniej sprężyny w RR na jakimś zagramanicznym forum Aprili znalazłem.

No i jak już temat SAG-u się pojawił to jakie wartości powinny być dla nieobciążonego i obciążonego jeźdźcem Kapcia? (Nie chodzi mi o kliknięcia pokręteł tylko centymetry )

Basin raider - 2016-03-03, 22:13

to musisz wyliczyć z wzoru. Generalnie są to podstawione pod wzór odległości mierzone z punkty oznaczonego na masie resorowanej względem podłoża bez obciążenia oraz z obciążeniem w postaci jeźdzca. Problem czasami tkwi w tym że masa kierowcy nie pozwala na ustawienie SAG. Nie wiem jak makarony ale japońce Twierdzą że typowy motocyklista waży ok. 80kg. Ktoś taki jak ja kto ma ok. 110 + ekwipunek będzie miał problem z ustawieniem bo wyniki nie będą mieścić się w normach.
tomekz - 2016-03-03, 23:39

Męczy mnie nadal ten SAG ;-)
Generalnie wiem o co biega ale w jaki sposób mam obliczyć że sprężyna jest np za miękka czy za twarda ?
Sam motocykl powiedzmy 15% skoku zawieszania (bawię się napięciem wstępnym żeby było dobrze) z kierowcą np 30% skoku jest ok ? (chodzi mi bardziej o ustawienia na szuter niż na tor )

Nie znam limitu sprężyny wiec też nie wiem czy potrzebuję w razie czego nową bo stara usiadła czy np akcesoryjną twardszą.

Nie chce się doktoryzować w tym temacie bo mam pokrętła to sobie kręcę ale wolałbym wiedzieć jak jest prawidłowo bo i na komfort to wpływa i bezpieczeństwo.

sosnos - 2016-03-04, 13:11

Tomek o jakim bezpieczeństwie Ty mówisz, przecież jeździsz niebezpiecznie :-)
arkglo - 2016-03-04, 14:22

tomekz napisał/a:
Męczy mnie nadal ten SAG ;-)
Generalnie wiem o co biega ale w jaki sposób mam obliczyć że sprężyna jest np za miękka czy za twarda ?
Sam motocykl powiedzmy 15% skoku zawieszania (bawię się napięciem wstępnym żeby było dobrze) z kierowcą np 30% skoku jest ok ? (chodzi mi bardziej o ustawienia na szuter niż na tor )


Nie doktoryzowałem się z tematu, ale zdaje się, że generalna zasada mówi o tym, iż SAG powinien wynosić mniej więcej 1/3 skoku zawieszenia. Więcej na temat w przykładowych linkach:

http://dualsportalchemy.c...sag-motorcycle/
http://www.4strokes.com/technical/race-sag/
http://sportjazda.pl/inde.../napicie-wstpne

Basin raider - 2016-03-04, 14:29

Amor złożony. Regulacja tłumienia działa, powietrze nabite nie ucieka :) Zostało mi tylko założyć sprężynę i testy na moto, ale to dopiero jak złoże moto, a trochę roboty jeszcze mam...





robert1973 - 2016-03-04, 15:01

Basin raider, z czystej ciekawości ile taka "zabawa" kosztuje PLN??
sosnos - 2016-03-04, 15:26

a ja tak teraz patrze, to u mnie chyba nie było na wierzchu śruby do spuszczenia oleju i gazu (przynajmniej nie zarejestrowałem), początkowo myślałem że jest ona pod tym aluminiowym grzybem :-) - może tak być że nie ma?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group