Mam do przedyskutowania temat bocznej stopki, lecz zweksluję na nowy wątek, choć podobny rozwinął się przy dyskusji o szybie
Wiemy, że na aukcjach online rozkwitł handel nakładkami, które poszerzają dość skromne, fabryczne wyposażenie Caponorda, co wydaje się na pierwszy rzut okiem słuszną racjonalizacją. Każdy z nas klął w żywy kamień, kiedy trzeba było postawić motocykl na podłożu rzadkim niczym kupa. Ale...
Ale opluwany przez jednych, a przez innych - w tym moją osobę, chwalony GS dysponuje powierzchnią styku podstawko wcale nie większą i doskonale sobie radzi w różnym terenie. Sprawdziłem to na pustyni w Emiratach, gdzie mój przewodnik na pytanie o dodatkowe poszerzenie niezbędne IMHO w piachy, zapytał zdumiony 'po co?' Podczas pierwszego postoju chciałem zademonstrować potrzebę wbijając boczną podstawkę w sypki piasek i... nic się nie działo! Motocykl stał pewnie, a podstawka nie miała nawet ochoty zagłębić się w miałkie podłoże!
Problem z naszymi kłopotami tkwi, a przynajmniej tak mi się zdaje, w kącie pod jakim podstawka wbija się w podłoże. W Caponordach jest to dość duży kąt zbliżony do prostego i nie dziwi, że wbijamy się w grunt, jak szpilką i zamiast opierać to zagłębiamy tracąc stabilność. W BMW kąt podparcia jest o wiele mniejszy, bo inaczej jest wyprofilowana podpórka. To właśnie decyduje, że dla tej maszyny nie jest straszny piasek czy podobne podłoże i Niemcy nie muszą niczego sobie nakładać.
Może jest jakiś sposób, żeby wyprofilować podstawkę w taki sam sposób lub zbliżony, co dałoby bliźniaczy efekt. Dla mnie dodatkowy papeć z Allegro za 85 PLN jest o tyle samo za drogi, nie gwarantuje stabilności i wygląda obciachowo. Oczekuję pomysłów od niemałej rzeszy obecnych tutaj 'pomysłowych Dobromirów'
_________________ Być narodowi użytecznym - jak Staszic!
Widziałem przeróbkę w Capo z ruchomą podstawką na drążku kierowniczym, ale nie mogę tego znaleźć.
IMO przedłużanie bocznej podstawki, a co za tym idzie zmiana kąta pochylenia motocykla na postoju , może być trudne, gdyż o ile mnie pamięć nie myli boczna stopka zaczyna wtedy "kolidować z centralną"... ( co widać nawet na zdjęciach z forum włoskiego ) .
Poza tym przedłużanie stopki IMO jest trudniejsze technicznie niż poszerzenie samej końcóweczki przy użyciu gotowych akcesoryjnych poszerzeń , lub /i wszelkiej maści "samojebek" .
Postaram się dziś zmierzyć wymiary owalu mojego blaszkowatego poszerzenia, byś mógł Wojtaq se takie "blaszkę" dorobić :)
"Kierunek jest znacznie ważniejszy od prędkości. Wielu ludzi zapier..ala donikąd"
janciovodnik
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Dołączył: 27 Lut 2014 Posty: 3153
Wysłany: 2017-09-06, 14:15
GrzeTom napisał/a:
byś mógł Wojtaq se takie "blaszkę" dorobić :)
Wojtek podjedź do mnie to se nawet foty z rysunkiem technicznym zrobisz :P
skvrnsk [Usunięty]
Wysłany: 2017-09-06, 14:37
To ja wiem, że będzie kolidować z centralką jeśli będzie za długa.
W sumie to nie wiem, jak to wygląda fabrycznie, bo mam już przerobioną, tylko tak bezmyślnie, że po złożeniu mam jeszcze 3cm wolnego miejsca na przedłużenie, a sama blacha jest dospawana pod takim kątem, że zamiast opierać się całą powierzchnią to wbija się w ziemię samą krawędzią. Chyba ktoś to po flaszce robił.
Też patrzyłem na te sklepowe poszerzenia, ale trochę szkoda kasy na tak prostą przeróbkę którą można wyskrobać własnoręcznie.
Ja tam za długo takich tematów nie rozkminiam. Wydalem na początku sezonu te WIELKIE pieniądze w kwocie 80pln i kupiłem poszeżenie od MARCELUSA. Moto stoi nic nie obciera nie przewraca się :)
janciovodnik
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Dołączył: 27 Lut 2014 Posty: 3153
janciovodnik, może sam zapodał byś jakieś fotki swojego poszeżenia celem haniebnego skopiowania 😉... Już znudziło mi się jeżdżenie z kawałkiem deski w kufrze 😜
_________________ Aprilia caponord etv 1000 - teraz i na zawsze... ;p
Yamaha dragstar xvs 125 - ale to już przeszłość ;)
Stiopa
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Wiek: 58 Dołączył: 20 Sie 2013 Posty: 313 Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-09-06, 20:40
Przedłużanie bocznej stopki to żadne wyjście bo jeżeli zaparkujemy na nawet małej pochyłości albo trafimy akurat tak że stopka będzie musiała się opierać o jakiś "garb" to moto stoi prawie w pionie i nawet minimalne popchnięcie spowoduje , że się wypi... znaczy wywróci na stronę prawą . Wojtkowi chodziło chyba o to , że cała "nóżka" jest odpowiednio wyprofilowana czyli wygięta tak , że nacisk na podłoże się inaczej rozkłada . Problem tylko taki , że gdyby tak jak sobie wyobrażam odgiąć naszą stopkę to po złożeniu będzie wystawać na sąsiedni pas .
Chyba , że się Wojtku mylę , że to miałeś na myśli .
Wiek: 39 Dołączył: 21 Sie 2011 Posty: 1155 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-09-06, 21:23
Stiopa napisał/a:
będzie musiała się opierać o jakiś "garb" to moto stoi prawie w pionie i nawet minimalne popchnięcie spowoduje , że się wypi... znaczy wywróci na stronę prawą
To może po prostu zaparkuj w takim miejscu aby sie nie wyglebiło :D Ja używam od dwóch lat nakładki Marselusa i moto mogę postawić wszędzie.
Wiek: 69 Dołączył: 31 Maj 2010 Posty: 586 Skąd: Piła
Wysłany: 2017-09-06, 21:55
Stiopa napisał/a:
(...) Wojtkowi chodziło chyba o to , że cała "nóżka" jest odpowiednio wyprofilowana czyli wygięta tak , że nacisk na podłoże się inaczej rozkłada . Problem tylko taki , że gdyby tak jak sobie wyobrażam odgiąć naszą stopkę to po złożeniu będzie wystawać na sąsiedni pas . (...)
Łototo! Jak można zauważyć, stopka od GS jest charakterystycznie wyprofilowana tzn. wygięta w odległości ok. 1/2 długości od osi obrotu. Być może to jest powodem, że tak oparty motocykl ma mniejszą tendencję do zagłębiania się w podłoże? Powtórzę, że byłem zaskoczony zachowaniem podpórki (bez kapcia) w pustynnym piachu i żadna inna przyczyna nie przychodzi mi do głowy. Chyba, że piasek w Emiratach jest bardziej ściśliwy
W cruiserach i chopperach boczne podpórki mają profil wymuszony brakiem centralki. Żeby pewnie zaparkować na każdym podłożu są tak wygięte, by kontakt odbywał się jak największą długością i to wystarczy. W Caponordzie, jak sami wiecie, boczna podpórka wchodzi w lekki grunt, jak w masło. Wiem, że na serwisach aukcyjnych sprzedaje się nakładki, także dla BMW i innych, niekoniecznie enduro. Niemniej sam widziałem, co opisałem i stąd moje rozterki, jak to usprawnić w naszych maszynach bez papci i spawania.
_________________ Być narodowi użytecznym - jak Staszic!
Stiopa
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Wiek: 58 Dołączył: 20 Sie 2013 Posty: 313 Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-09-07, 10:02
jagiel napisał/a:
To może po prostu zaparkuj w takim miejscu aby sie nie wyglebiło :D Ja używam od dwóch lat nakładki Marselusa i moto mogę postawić wszędzie.
Pisałem o sytuacji kiedy przedłużymy nóżkę . Zresztą nie zawsze jest w czym wybierać co do miejsca parkowania .
A co do stopki to mam dospawany kawałek blachy #3 mm mniej więcej 5x8 cm i też robi doskonale .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum