Wiek: 34 Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 1241 Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2010-05-04, 19:13 Jakie normy emisji spalin dla motocykli na wtrysku CO,HC
Wie ktoś może jakie są normy emisji spalin dla motocykli na wtrysku?
Jakie ma być CO i HC ewentualnie lambda ale ja jej nie mam?
Nigdzie nie mogę znaleźć danych dotyczących emisji spalin ogólnie dla motocykli i dla mojego pegaso 2002r. I.E.
Wiek: 50 Dołączył: 21 Mar 2010 Posty: 201 Skąd: Radom
Wysłany: 2010-05-04, 22:20
Kamil, Ty chyba nie masz co robić?! Weź no sobie wsiądź na motur, jedź gdzieś w las wyszalej się i wróć. Jakie to ma dla Ciebie znaczenie ile HC, jak chcesz ekologicznie to na rower wsiądź, a jedyny gaz to będzie metan, nieszkodliwy dla środowiska. Zaspokoję Twoją ciekawość: współczynnik lambda (tzw nadmiaru powietrza) stanowiący w skrócie o prawidłowym stosunku paliwa do powietrza na wejściu winien oscylować w okolicy "1" (ściślej 0,98-1,02), najprostszym analizatorem na stacji diagnostycznej da się to skontrolować, HC nie powinny przekraczać 100ppm z katalizatorem, bez katalizatora to hulaj dusza.
B3stia
Dołączył: 17 Maj 2009 Posty: 270 Skąd: Leszno
Wiek: 34 Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 1241 Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2010-05-05, 19:47
Lubię trochę pokombinować,pomajsterkować i chce sobie sprawdzić CO w moim pegaso,a że mam z ojcem warsztat samochodowy i m.in. analiztor spalin to żaden problem,dla samochodów CO to 0,25 na wyższych obrotach i 0,20 na biegu jałowym,a HC to do 100 na wtrysku i do 300 na gaźniku,a lambda to od 0,97 do 1,03 dokładnie.A w serwisówce jest coś wspomniane chyba ma być CO do 0,50 ale jest tak dziwnie napisane że nie wiem,ale też ogólnie chciałbym się dowiedzieć jakie są dane emisji dla motocykli nawet sam dla siebie żebym wiedział,a nigdzie nie mogę znaleźć,dltego pytam może ktoś wie.A w moim pegso coś nie wychodzą,dlatego bym sobie podregulował.
Emisja spalin dla samochodów różni się też wiekiem do 1997r. są inne dane a powyżej 1997r. inne.
Dane samochodowe wiem bo jak piszę chomologację na samochodową instalację gazową to muszę robić wydruki w normie i wpisywać w komputer.
Wiek: 50 Dołączył: 21 Mar 2010 Posty: 201 Skąd: Radom
Wysłany: 2010-05-05, 22:38
To co piszesz się zgadza, musisz jednak pamiętać, że wszystko zmierza do tego, żeby normy toksyczności motocykli były takie same jak samochodów, dlatego też pcha się do nich katalizatory, wyposaża w standard transmisji OBD2, ładuje 2 sondy lambda itd... Zmierza to do tego, że przy końcówce rury wydechowej będzie można zaczerpnąć świeżego powietrza, a zapomniano o panu Waldku, który całą zimę kopci z komina dymem z czegoś w rodzaju miału lub śmieci 1000000 razy bardziej od samochodu. Ja byłbym ostrożny z tymi normami, najistotniejsze to lambda w pobliżu "1", jeśli gaźnikowy to współczynnik nadmiaru powietrza mierzony starszymi analizatorami, jeśli dobrze pamiętam to 13 i po podwyższeniu obrotów na chwile ma spaść (bogatsza mieszanka), później lekko wzrosnąć (uboższa). Właśnie dlatego wtrysk jest lepszym rozwiązaniem, bo łatwiej utrzymuje się stałe proporcje i przez to można częściej uzyskać stechiometryczność mieszanki. Że tlenek węgla 0,5 czy 0,3 to na to nie masz żadnego wpływu, bo to zwykły efekt spalania.
Wiek: 34 Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 1241 Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2010-05-06, 08:28
Ja bym chciał sobie pokręcić na komputerze (mam ręczną regulację bo nie ma sondy) i ustwić tak jak ma być tylko nie znam tych norm dla motocykli,nie chodzi mi o środowisko,poprostu lubię eksperymentować muszę znać wszystkie śrubki i do czego służą w motocyklu.
B3stia
Dołączył: 17 Maj 2009 Posty: 270 Skąd: Leszno
Wysłany: 2010-05-06, 11:42
tak tak tylko jeszcze jedna sprawa , wartości podawane w manualu powinny być sprawdzane przed katalizatorem w kolektorze, jak w capo np.
Wiek: 34 Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 1241 Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2010-05-06, 19:53
Powinno się sprawdzać przed katalizatorem równierz w pegaso tylko ja nie mam ani sondy ani katalizatora,spaliny się nie zmienią jak nie ma kataliztora na końcu tłumika,bo już od 2003r. były pchane katalizatory do pegaso a ja mam 2002r.
Wiek: 34 Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 1241 Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2010-11-29, 22:02
Miałem chwilę czasu i się pobawiłem z analizatorem udało mi się zejść do idealnych wyników CO 0,00 i HC 0,00 czyli mniej się nie da,spalanie od razu spadło 0,5l.Polecam wam się przyjrzeć temu szczególnie tym co pisali że w porównaniu do innych capo spala za dużo.
Czy w caponordach są sony lambda?
Czy macie normalne pokrętło do regulacji na kompie tak jak w pegaso?
B3stia
Dołączył: 17 Maj 2009 Posty: 270 Skąd: Leszno
Wysłany: 2010-11-30, 13:34
Sonda jest jedna regulująca skład dla obu cylindrów (dlatego ważne jest synchro).
W przypadku kompa (AXON 2000) jest odpowiednia pozycja do wprowadzenia danych z emitera spalin. Natomiast w tuneboy'u zmniejszasz stopniowo "guziczkiem" ^^.
Wiek: 34 Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 1241 Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2010-12-01, 08:03
I dlatego te pierwsze miały 98 km i 95 Nm a nowsze 98km i 90Nm,tylko nie wiem od którego roku.A te co nie miały sondy czy w takim jak ty masz Wicher to regulacja jest na kompie?
Wiek: 34 Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 1241 Skąd: Lubaczów/Rzeszów
Wysłany: 2010-12-01, 12:21
Sonda ma być przed katalizatorem czyli gdzieś z 15cm-20 od głowicy,a masz wogóle katalizator bo żeby sonda dobrze działała to musi być katalizator i one były chyba montowane od 2004r.
Co do kontrolki to nie wiem,nie masz nic z układu abs,może kiedyś był tylko ktoś wyciągnął?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum