janciovodnik
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Dołączył: 27 Lut 2014 Posty: 3153
Wysłany: 2016-08-12, 21:36
Albo do Elefanta :)
Z tego co widzę niemałe grono od nas u niego kupuje tylko coś cicho siedzą po krzakach :P
Ja wolę 2 zyla więcej swojemu aniżeli obcemu dać.
może komuś będzie pomocne, mi rozjaśniło sporo jak dla mnie najważniejsza informacja wskaźnik lepkości przy 100 stopniach, parametry powyżej 20 bardzo dobre oleje, oczywiście według mojego skromnego zdania.
może komuś będzie pomocne, mi rozjaśniło sporo jak dla mnie najważniejsza informacja wskaźnik lepkości przy 100 stopniach, parametry powyżej 20 bardzo dobre oleje, oczywiście według mojego skromnego zdania.
Dzięki będzie pomocne :))
Ogólnie vn 1500 się mocno grzeje więc dam mu inny olej
LwG
_________________ LIVE TO RIDE
Wicher [Usunięty]
Wysłany: 2017-02-05, 21:34
machoni napisał/a:
może komuś będzie pomocne, mi rozjaśniło sporo jak dla mnie najważniejsza informacja wskaźnik lepkości przy 100 stopniach, parametry powyżej 20 bardzo dobre oleje, oczywiście według mojego skromnego zdania.
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Dołączył: 09 Mar 2015 Posty: 420 Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-02-05, 21:44
Wicher napisał/a:
machoni napisał/a:
może komuś będzie pomocne, mi rozjaśniło sporo jak dla mnie najważniejsza informacja wskaźnik lepkości przy 100 stopniach, parametry powyżej 20 bardzo dobre oleje, oczywiście według mojego skromnego zdania.
może komuś będzie pomocne, mi rozjaśniło sporo jak dla mnie najważniejsza informacja wskaźnik lepkości przy 100 stopniach, parametry powyżej 20 bardzo dobre oleje, oczywiście według mojego skromnego zdania.
Jeżeli, to jedyny wyznacznik jakości oleju w twojej prywatnej klasyfikacji, popartej wiedzą to...........................
......................radzę jeszcze się dokształcić........
Fachowcem nie jestem, co pewnie znający się na "smarach" od razu zauważyli, dla tego napisałem, że w mojej opinii ;), człowiek dokształca się całe życie i tak wertując czeluści internetu znalazłem wpis gdzie była zawarta owa tabelka, i jakoś tak mnie to przekonało, wklejam poniżej cały artykuł:
znalezione w sieci:
Ponieważ na forach jest dużo sprzecznych opinii na temat olei
postanowiłem zgłębić temat. W grę wchodziły tylko syntetyki, ale
pytanie było, czy wystarczy castrol POWER 1 RACING 10w50,czy może
faktycznie jak to niektórzy mówią, na nim silniki szybciej się kończą
i warto zainwestować w drogi wynalazek estrowy typu Motul 300v, a może
jednak syntetyk Orlenu 10w50 za 120zl 4 litry?
Rozważania dotyczą silników wyczynowych enduro i cross 4T pracujących
często w ekstremalnie ciężkich warunkach. Dodatkowo takie silniki
wymagają remontów co 100-200mth więc stosując lepszy olej przynajmniej
w teorii powinno się osiągać większe żywotności.
Z tego co znalazłem podczas wyboru oleju warto brać parametr którego
nie znajdziemy na pudełku.
Lepkość kinematyczna przy 100 stopniach C.
jego wysoka wartość gwarantuje zabezpieczenie silnika w trudnych warunkach.
Mineralne mają tą wartośc na poziomie około 14
Półsyntetyczne też 14
pseudo syntetyki HC 10w40 mają koło 17
a prawdziwe syntetyki grupy 4 i 5 tej (estrowej) 10w50 i 60 nawet
osiągają 22-24 i takie parametry gwarantują że silniki wytrzymują w
trudnych sportowych warunkach.
kosztuje tylko 30zl za litr, ma jaso MA, 10w50 czyli niezle
ale wlasnie parametr lepkości przy 100 stopniach 17 pokazuje jego roznice
w stosunku do najlepszych prawdziwych syntetykow
a teraz kwintesencja o co chodzi z tymi niby pełnymi syntetykami:
cytat z forum
---------------------------------
70-80% objętości oleju to tzw baza olejowa, reszta to dodatki.
Bazy mogą być teoretycznie dwie: mineralna /z ropy/ i syntetyczna
/czyli sztuczna = plastik /.
Olejów pewnie znacie 3 rodzaje: minerał, półsyntetyk i syntetyk. I tu
pierwsza lipa bo minerał to minerał /z ropy/, półsyntetyk to tylko
marketing ... bo uwaga: jest to baza mineralna + syntetyczne dodatki
uszlachetniające.
/ Koncerny bardzo kochają sprzedawać półsyntetyki bo tanie w
produkcji, a można pacjentów nieźle kasować/
A teraz najważniejsze syntetyk syntetykowi nie równy... Jeśli
pamiętacie takie czasy powiedzmy z 10-15 lat temu to w USA były
dostępne syntetyki ale za chore zupełnie pieniądze. Ale dawali na to
gwarancję np. na 100.000km bez zmiany oleum. Zdziwka no nie bo to były
prawdziwe syntetyki, czyli czysty plastik powstały w procesie syntezy
chemicznej zwiazków wodoru i węgla. W tej technologi można uzyskać
bardzo długie i bardzo mocne łańcuchy węglowodorów a z tego olej.
Ok. ale jak bardzo drogie to nie na szeroki rynek, jasna sprawa.
Ale nauka idzie dalej i w końcu wymyślono tańszy sposób. Bierzemy ropę
poddajemy ją procesowi o nazwie Hydrocraking-HC i uzyskujemy też
długie i mocne węglowodory .. ale niestety słabsze od tych
wcześniejszych. No ale co przeszkadza działowi marketingu nazwać nasz
produkt Olejem Syntetycznym - ano nic, klient płaci przecież za napis,
nie jest przecież analizatorem składu oleju.
No i sie zrobiła burza. Skończyło się to procesem miedzy Exxon-Mobil
/produkuje full naprawdę bazę syntetyczną/ oraz jeśli dobrze pamiętam
Castrolem o to czy produkty tego drugiego mogą być nazwane
syntetycznymi. W kraju normalnym czyli USA ten drugi przegrał i nie
może nazywać swych produktów Full Syntetic. Ale w Europie mamy inaczej
.. co w szczególności mnie rozbawiło kiedy czytałem jak to Orlen
odpalił nową linię do produkcji olei syntetycznych w technologi
Hydrocrakingu :haha2:.
oleje motocyklowe które mają wysoki wskaźnik lepkości przy 100
stopniach(22-24) to
motul 300v 15w50 (ale juz 10w40 ma ponizej 20)
agip Racing 10w60
Liqui Moly racing synth 10w60
danych motorexa 10w60 i 20w60 nie znalazłem
jak ktoś ma listę motocyklowych olei grupy 4 i 5 tej o parametrze
lepkości przy 100C powyżej 20 to może podać.
Obecnie w świecie olei samochodowych promuje się oleje typu 5w30, to
oleje o niskiej lepkości i jako ich zalety podaje się mniejsze zużycie
paliwa i lepsze osiągi (niby 2-3 procent). Dlatego castrol nawet na
swoim motocyklowym 10w50 jako zalety podaje własnie polepszenie
osiągów.
Niestety to wszystko dzieje się kosztem zdolności ochronnych oelju
szczególnie w ekstremalnych warunkach, dlatego KTM obecnie do swoich
maszyn poleca motorexa 20w60 oczywiście prawdziwego syntetyka a nie
pseudo HC.
A jeśli lejesz jednak castrola rownie dobrze mozesz lać orlena.
janciovodnik
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Dołączył: 27 Lut 2014 Posty: 3153
Wysłany: 2017-02-06, 09:38
kristof_if napisał/a:
Ogólnie vn 1500 się mocno grzeje więc dam mu inny olej
LwG
Ja tam nie wiem co się Tobie grzeje... Mam Maraudera VZ 1600 czyli bliźniaczy silnik i nic takiego nie widzę. Leję Castrola i chodzi jak żyleta :)
Ogólnie vn 1500 się mocno grzeje więc dam mu inny olej
LwG
Ja tam nie wiem co się Tobie grzeje... Mam Maraudera VZ 1600 czyli bliźniaczy silnik i nic takiego nie widzę. Leję Castrola i chodzi jak żyleta :)
Jak jedziesz w paradzie lub korku to wentylator się włącza raz za razem a czujnik jest na 83*(
A koło mnie Elcką ma 60 stop. i jest chłodzony powietrzem
Ja lałem motula 5100 10w40 i teraz zmienię
_________________ Live Free Or Die...
------------------------------------------------------
Aprilia ETV1000 Caponord 2003 (2016- ...)
Yamaha XVS 1100 Drag Star 2005 (2014-2016)
Romet Pony - Motorynka (1986-1994)
janciovodnik
Ile cylindrów ma Caponord: 2
Dołączył: 27 Lut 2014 Posty: 3153
Wysłany: 2017-02-06, 15:05
kristof_if napisał/a:
Ja lałem motula 5100 10w40
Po zmianie na Castrola sama skrzynia biegów zaczęła inaczej chodzić.
Oczywiście bardziej polecam Fuscha ;)
[ Dodano: 2017-02-06, 15:06 ]
Martinezz napisał/a:
kristof_if, a może masz coś z chłodzeniem?
Albo może zmiana płynu chłodzącego na "lepszejszy" ;)
Jednakże faktem jest, ze przy takim ślimaczym tempie nawet Capo się grzeje pod prawie 100 st.C
Wicher [Usunięty]
Wysłany: 2017-02-06, 17:20
Odniosę się do tego co napisał machoni o metodach wytwarzania olejów.
Zacznę od tego, że nawet olej mineralny może być nazwijmy to "tworzony" metodą hydrokrakingu. Ten proces był piewszy, a nie tak jak w cytowanym fragmencie "drugi" i ta metoda nie jest niczym nowym np. w Rafinerii Gdańskiej, gdzie takie procesy wytwarzania olejów smarowych stosowane są z powodzeniem co najmniej od poczatku lat 90-tych ubiegłego wieku....
Nie będę za bardzo sie rozpisywał i uproszczę to nieco.
Istnieją dwa zasadnicze źródła olejów bazowych, stanowiących podstawowy składnik każdego oleju.
To oleje bazowe mineralne,pochodzące z przerobu ropy naftowej, oraz oleje bazowe syntetyczne,które otrzymuje sie drogą syntezy chemicznej.
I teraz wygląda to tak, ze w grupie ojejów mineralnych z przerobu ropy naftowej mamy znowu dwie podkategorie olejów bazowych.
Są to bazy konwencjonalne. Otrzymuje sie je w/g klasycznego schematu technologicznego, który to polega na sukcesywnym wyodrebnianiu poszczególnych frakcji olejowych. Tutaj nie zmienia sie struktury chemicznej składników bazy olejowej.
Druga podkategoria olejów bazowych, również otrzymywanych z procesu rafinacji wygląda nieco inaczej, bo właśnie zmienia sie strukture chemiczną weglowodorów i to jest właśnie hydrokracking, ale to nadal jest olej otrzymywany z ropy naftowej, a nie jak to ktoś wczesniej napisał z "plastiku".
I teraz dochodzimy do sedna sprawy, czyli do żródła niekonwencjonalnych baz olejowych, które to otrzymywane sa na zasadzie syntezy chemicznej, w wyniku której dostajemy związki chemiczne o jednorodnej budowie chemicznej o właściwościach(tutaj podkreślam) zbliżonych do wymaganych od olejów smarowych, a ktoś w przytoczonej wypowiedzi nazywa tą metodę jakąś cudowną, z której mamy hiper olej, a to zaledwie zalążek tego co wlejemy do silnika.
Dopiero wtedy, odpowiednio zestawia się te skłądniki z olejami bazowymi mineralnymi i dodatkami uszlachetniającymi i to właśnie dopiero wtedy otrzymuje sie oleje półsyntetyczne lub syntetyczne.
Co to za syntetyki z grupy estrowej??
Pod względem chemicznym, wszystkie oleje pół i syntetyczne zawierają ESTRY, a także poliestry i polialfaolefiny ;)
Ostatnio zmieniony przez 2017-02-06, 17:23, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum